Ketika aku memandu keluar selekoh dari perkarangan rumah berhadapan surau qariahku, sayup-sayup kelihatan sekumpulan makhluk Allah melakukan perkara yang TERLARANG…di dalam kawasan SURAU!! Astaghfirullah haladzhim ..MashaAllah, berani sungguh! 
Segera aku parkir betul-betul di hadapan pagar separa tutup surau berkenaan. Kelihatan kira-kira 6-7 orang budak-budak sedang berseronok melakukan aksi-aksi terjun pelbagai gaya di dalam KOLAH SURAU! Perghhh.. terjun tiruk, samsok berpusing,  melompat gaya bebas, dan aksi menyelam..
‘Eh, ada gotong-royong ke apa ni? Getusku dalam hati.. Biasa ada iklan atau di war-warkan.. mcm takde je’
Sambil aku melangkah deras seolah berlari-lari anak ke arah mereka, terdengar teriakan dari salah seorg dari kumpulan tu, “Cabut-cabut, ada org datang wei..kantooiii”… kelam-kabut, berebut-rebut budak-budak tu keluar dari kolah tu. Basah lencun.. Aku pun apa lagi, terus lari pecut nak tangkap la.. dapat sorang pn jadi la..Mak aiihh.. btl2 mcm lipas kudung ni..tup tup semua ghaib lari ikut belakang surau.. aku pn takde le tangan kosong.. sempat aku pegang bahu slh sorang dari diorg ni..huhh..terer gak aku rupanya..hehe…budak kecik blh la..zaman smart phone kan (even though some people say smart phone create stupid people!)  apa lagi..cekeceek! nah:
 

Aku pun mula la imbau dan amik aura balik zaman2 jadi fasilitator khususnya masa terlibat aktif PKPIM ABIM dan PBMUM dulu2.. Sessi taaruf, awak ni nama sapa? Bla..bla..bla..tye dok kat mana..sek mana..sapa td kengkwn lain yg syok2 mandi skali? Agak detail gak la aku tye..agak2 puas hati..aku masuk sesi  mood panas: Basuh otak sikit..
“Awak tau tak kolah ni utk apa?” mata menjengkel , sekali kening2 berkerut2..tunjuk brutal skit la..bab ni Roslee dan Razman mmber PBMUM aku dulu mmg tererr
“Tempat amik wuduk acik..eh bang..eh acik..” jawab Arip (bkn nama sebenar).. ceh bdk ni kejap kasi aku rs tua, kejap muda, pastu rs tua balik..hampehh.hahahaa...da tua rupanya aku..(takpe,aku da amik 2 insuran takaful papehal..IKLAN: Sila pm sy utk join PrudentialBSN Takaful ;) )
“Pastu yg korg pegi syok2 terjun tiruk buat mcm ni swimming pool korg pye apa hal???” agak tinggi suara sikit..
“Saya..saya..saya..mula2 sy tak nak mandi sini, sy nk mandi dalam tandas tu..” sambil tgn ketar2 tunjuk tandas berhampiran..mata dah berkaca da aku tgk.. Bebudak yg bermain dekat taman belakang surau dah mula berkumpul belakang aku dah.. “Acik sy takut ni.. boleh tak sy panggil kwn2 lain tadi”..
Aku toleh belakang, dalam ramai2 budak2 kat belakang aku td, aku point dua org bdk lelaki yg berbadan agak besar, “hah, awak dua org blh tlg cari bdk2 yg lari tadi? Nmpk tak diorg pegi mana?”
“Nampak bang..(dia pggil aku abang da..keh..keh) diorg sembunyi kat belakang blok ujung tu..”
“Panggil diorg! Bgtau, semua nama sy da ada..lagi 3 minit tak sampai sy bg semua nama dekat polis..Polis datang trus tangkap hantar sekolah bdk jahat” aku bernada serius utk kekal mood panas...”okey bang,”balas bdk td. Sambil2 tu aku berwasap dgn group Qariah Surau Firdaus ni:

 


Cpt2 aku bgtau pada member2 lain utk makluman diorg.. Tak lama kemudian, datang budak 2 org yg aku mntk tlg td dgn beberapa budak yg nmpk lencun kebasahan..
“OooOohhhhh, korg la yg lari tadi ek?? Apsal lari?? Tau buat salah kan..” maintain pitching tinggi.. “Semua beratur naik atas ni!” arah aku smbil tunjuk dpn kolah. Cekecekk..lagi skali.. “Apsal semua tunduk??? Tadi berani sgt mandi dlm ni! Angkat muka semua! Cekecekk..lagii..

 



“Senang sy nk bg gambar ni kat polis..kasi tangkap semua, masuk sekolah budak nakal, kat Henry Gurney ke..”
“Alaaa cik..sy..kitorg mntk maa, ni br first time..jgn la report polis..tolong la..” semua da tunduk2..merayu2..mata pun ada yg da berair dan ada yg da nangis dah pun..
“Sy peduli apa! Berani buat berani tanggung la..dari kanan..sorg2 bgtau nama penuh, dok mana, sek mana dan darjah brapa,” sorg2 buka mulut..
“Dgr sini semua , skrg pilih.. nk bgtau polis dgn mak bapak.. atau nak sy denda??”
“Tolong la acik jgn bgtau ayah saya..teruk sy kena rotan nnt..” diorg merayu lagi..
“Okey, kalo gitu sy denda korg basuh tandas dgn solat 5 waktu kat surau ni..Boleehh??? ” aku pancing sambil tukar mood sejuk lak..
“Bolehh cik..boleehh..” hampir serentak diorg jawab.. aku mula senyumm sikit.. “ Pandai korg ek..taknak mak bapak tau..ok apa lagi..jom pegi tandas sana tu..” kitrg pn jalan sesama ke tandas.. Dlm berjalan ke tandas tu aku bersuara, “Skrg sy nk lantik kapten..sapa yg first terjun kolah td tu dulu?”
“Dia..Dia..acik..” diorg semua tunjuk kt sorg budak berbaju biru.. Mmg layak pun sbb dia paling bsr antara bertujuh ni.. “Okey, sy nak dalam satu jam, tandas ni berkilat takde kotor2, pasir2 mcm kat bawah ni..boollleeehhh???”
“Booleeeeeehhh cikk,”jwb diorg..
“Haaa..bagus2..Kapten pastikan semua bersih berkilat paham..jd sy takyah report polis la yek? ”
“Takyah2 cik..” sengih2 diorg jwb..Operasi gotong royong pun bermula..

Sambil dok cuci2 tu, aku pn amik masa la borak2 dgn diorg..buat geng balik.. “Acik..acik.. boleh tak kitrg trun semua waktu, tp subuh kitrg tak trun..susah la bgn subuh..”
“Aik, dah la buat salah..pastu nk mintak diskaun lak tu! Okey2..lain2 waktu kalo tak nmpk muka korg..sy cari kapten dulu!”
“Orait cik..hehee..” aku sengih je..
Tak lama lepas tu, Utz Sanusi, pengerusi surau sampai..Sesi basuh otak kedua bermula balik.. Pastu kitrg sambg gotong-royong bersihkan kolah surau lak..
Aku mohon gerak awal sbb nk bersiap blk kg..Terdetik dalam hati..alamk, sarapan belum beli lagi ni..hahaahaa…nasib la org2 yg tunggu aku kt rumah tu... =) . Sementara tu dalam wasap:

 

Alhamdulillah..Terima kasih sudi baca..pjg tuuhh…(“,)

Post a Comment

 
Top